Zwiększą się uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych

W dniu 21 grudnia 2020 r., wejdą w życie istotne zmiany dla klientów posiadających abonament na telefon komórkowy i dostęp do internetu.

Zdalne wypowiedzenie umowy

Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Oznacza to, że jeżeli klient będzie chciał taką umowę wypowiedzieć, będzie mógł to zrobić wysyłając rezygnację przez e-mail. Tym samym zniknie konieczności wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też załatwienia w/w sprawy w punkcie sprzedaży operatora.

W sytuacji złożenia przez klienta rezygnacji drogą elektroniczną, nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli. Rozwiązanie umożliwi np. wypowiedzenie umowy z aktualnym operatorem i skorzystanie z bardziej atrakcyjnej oferty innego operatora.

Bez automatycznego przedłużenia umowy

Dotychczas operator telekomunikacyjny nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator – nie później niż na 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta – został zobowiązany do poinformowania o tym klienta.

Ponadto przed automatycznym przedłużeniem umowy – operatorzy będą musieli poinformować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.

Dotychczas, jeżeli klient zapomniał o fakcie zakończenia zawartej na czas określony umowy, to bez jego świadomości pierwotna umowa, którą zawarł na czas określony stawała się umową na czas nieokreślony i dodatkowo z długim okresem wypowiedzenia.

Ochrona podczas okresu wypowiedzenia

W związku z nowymi regulacjami klienci w okresie wypowiedzenia będą zobowiązani jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z wcześniej zawartej umowy, dzięki czemu będą chronieni przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.

Monitoring zużycia usług

Dostawcy usług będą mieli obowiązek zapewnienia abonentom możliwość korzystania z narzędzia (aplikacji) umożliwiającego monitorowanie wykorzystania usług oraz będą powiadamiać klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.

Przeniesienie numeru do innej sieci

Będzie na to więcej czasu – nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
Ponadto klient będzie miał prawo do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu w procesie zmiany dostawcy usług. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.